Co-creatie in de klas is een lespakket waarmee de kinderen in de klas zelf aan de slag gaan met het onderwerp inclusiviteit. De leerlingen verkennen het thema, bedenken ideeën, bouwen prototypes en reflecteren. Als leerkracht begeleid je het proces en blijf je goed scherp op de inhoud. Hiermee zet je de kinderen in hun kracht; zij kunnen heel goed hun eigen problemen rondom inclusief onderwijs verwoorden en oplossingen bedenken die juist voor hen werken. Laat je vooral verrassen door hun verbeeldingskracht!
Inclusief onderwijs begint in het klaslokaal; juist hier kunnen leerlingen ervaren dat elk kind verschillende behoeften heeft, maar recht heeft om in de klas te zijn, erbij te horen en te leren.
Het pakket bestaat uit 4 lessen van 1 uur. Elke les bevat slides die je aan de leerlingen laat zien, een handleiding en werkbladen. In de handleiding staat per slide wat je aan de leerlingen kunt vertellen, en soms extra informatie of tips voor de docent.
Les 1 draait om het verkennen van het thema. Wat is inclusief onderwijs? Wat weten de leerlingen er al over? En welke problemen lopen ze zelf tegenaan in de klas? Les 2 gaat over het bedenken van ideeën. In les 3 bouwen de leerlingen hun beste ideeën, om het concreet te maken en te kunnen testen wat er wel en niet aan werkt. In les 4 kijken de leerlingen terug: we bedachten ideeën zodat iedereen fijn kan leren en erbij hoort in de klas, is dat ook gelukt? Hoe kan het nog beter? En waar willen we als klas mee verder?