Het pad naar inclusief onderwijs voor de hele wijk brengt uitdagingen met zich mee. Om van onderzoek en inventarisatie over te gaan op actie, is het nodig om eerst als wijk te bepalen op welke uitdagingen je gaat focussen. Alle uitdagingen zijn belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanpakken. Welke zijn het meest urgent? Welke pakken we als eerste aan? Deze tool helpt hierbij.
Doe deze sessie tijdens een wijkoverleg. Zorg dat er van elke school ten minste één vertegenwoordiger aanwezig is. Verdeel de groep in groepjes van drie of vier personen, waarbij scholen gemixt zitten.
Vul vóór de sessie de lege uitdagingenkaartjes (zie downloads) in met uitdagingen die jullie hebben ontdekt in de onderzoeksfase en geef ze een opvolgend nummer. Je kunt ook de vooraf ingevulde uitdagingenkaartjes gebruiken als je zelf geen onderzoek hebt gedaan.
Print ter voorbereiding alle oefeningen (zie downloads) op A3 papier (één set oefeningen per groepje). Print de uitdagingenkaartjes (één set per groepje) en knip ze uit.
De uitleg van de oefeningen staat steeds op de werkbladen. Oefening 1 draait om filteren; bepalen of de uitdagingen überhaupt bestaan binnen jullie wijk. In oefening 2 sorteren jullie op urgentie; welke uitdagingen gaan we nu aanpakken? En welke later?
Na oefening 2 is er een inventarisatie; elk groepje benoemt welke uitdagingen ze in hun top 3 hebben geplaatst en één facilitator telt mee op een bord of groot papier, zodat iedereen het kan zien. Met de uitdagingen met de meeste ‘stemmen’ ga je verder in oefening 3 en 4 (zorg dat er één uitdaging per groepje overblijft).
Oefening 3 en 4 gaan om het verdiepen van de overgebleven uitdagingen, door factoren en kansen in kaart te brengen. Dit is input voor de volgende stap; co-creatie.
Na de sessie eindig je met een prioritering van uitdagingen en een overzicht van factoren en kansen. Kies met het actieteam welke uitdaging je als eerste gaat aanpakken als wijk. Neem alle scholen mee in deze keuze; bevestig met iedereen dat ze aan boord zijn.