Focus kiezen

Kies welke uitdaging je als eerste aanpakt

2 uur

actieteam inclusief

hele schooljaar

Het pad naar inclusief onderwijs bereiken met de school brengt uitdagingen met zich mee. Om van onderzoek en inventarisatie over te gaan op actie, is het nodig om eerst als school te bepalen op welke uitdagingen je gaat focussen. Alle uitdagingen zijn belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanpakken. Welke zijn het meest urgent? Welke pakken we als eerste aan? Deze tool helpt hierbij.

Hoe werkt het?

Doe deze sessie met het inclusief team. Print alle oefeningen en uitdagingenkaartjes (zie downloads) op A3 papier. Knip de kaartjes uit.

Vul eerst de lege uitdagingenkaartjes met alle uitdagingen in de school, rondom inclusief onderwijs, die jullie in de onderzoeksfase hebben gevonden. Dit kun je samen doen tijdens de sessie, of dit kan iemand uit het team voorbereiden en tijdens de sessie samen aanvullen.

De uitleg van de oefeningen staat steeds op de werkbladen. Oefening 1 draait om sorteren op urgentie; welke uitdagingen gaan we nu aanpakken? En welke later? Zorg dat je met elkaar tot een top 3 komt.

Oefening 2 en 3 gaan om het verdiepen van de top 3 uitdagingen, door factoren en kansen in kaart te brengen. Dit helpt om een keuze te maken en is input voor de volgende stap; co-creatie.

Na de sessie eindig je met een prioritering van uitdagingen en een overzicht van factoren en kansen. Kies nu met het actieteam één uitdaging die je als eerste gaat aanpakken als school. Dat kan degene zijn met de meeste kansen, de grootste impact als hij wordt opgelost, of die jullie als team het meeste energie geeft.

Downloads
Praktische tips
  • We hebben de eerste uitdagingen vast gevuld met bevindingen uit eerdere onderzoeken met scholen. Herken je deze niet? Plaats ze dan niet op de urgentielijn.
  • Je hoeft niet alle 15 uitdagingenkaartjes te vullen om te kunnen beginnen met de sessie. Zorg wel dat alle uitdagingen die jullie in de onderzoeksfase hebben gevonden, erop staan.
  • Hoe concreter je de uitdagingen formuleert, hoe beter.
  • De uitdagingen zijn voorzien van nummers, zodat je snel kunt communiceren over welke uitdaging je het hebt.
  • Zorg dat elke deelnemer van het team aan het woord komt tijdens het prioriteren. Voelt iedereen zich er goed bij?
  • Het is verleidelijk om als school na deze sessie alle ‘top 3-uitdagingen’ tegelijk te willen aanpakken, maar dat kan weer leiden tot minder focus en minder resultaat. Wij raden aan om met één te beginnen.