Inclusief onderwijs roept bij elk schoolteam vragen op. Het is belangrijk deze meteen openlijk te bespreken, zodat er geen misverstanden of weerstand ontstaan. Dit kan spannend zijn, maar geeft een duidelijk signaal af: we staan met de hele school achter inclusief onderwijs, niet slechts met een klein enthousiast team. Een goede start vraagt om heldere informatie en ruimte voor vragen en zorgen, maar is ook een kans om te delen welke mogelijkheden inclusief onderwijs biedt. Welke kansen ziet het team bijvoorbeeld zelf?
Stellingen in de lerarenkamer
Je begint met een ‘opwarmer’ om het team vast over het onderwerp te laten nadenken. Kies eerst drie stellingen (zie downloads), print ze, en hang één stelling per week in de lerarenkamer. Alle leerkrachten mogen op een visuele manier reageren (bijv. met een ballenbak, zie foto) en nuance op hun stem aanbrengen met briefjes. Maak, nadat iedereen heeft gereageerd, een foto van de ‘uitslag’.

Teammeeting: introductie over inclusief onderwijs
Reserveer 1 teammeeting van 1 uur om het onderwerp ‘inclusief onderwijs’ bij het team te introduceren. Gebruik deze opbouw:
Een school behandelde de eerste stelling in de lerarenkamer:
Hoewel de directeur voorspelde dat alle leerkrachten eenduidig zouden stemmen, bleek dit in realiteit niet zo: de stemmen waren 10-11 verdeeld.