Interviewen over inclusief onderwijs

Leer over verschillende perspectieven, kansen en uitdagingen

30-60 minuten per interview

actieteam inclusief

hele schooljaar

Hoe denken leerkrachten, ouders, intern begeleiders, schoolleiders en anderen over inclusief onderwijs in jouw school of wijk? Wat zien zij als kansen en uitdagingen? Met deze tool verdiep je je in hun drijfveren en drempels. Zo kun je met beter begrip van verschillende perspectieven samenwerken naar inclusief onderwijs.

Hoe werkt het?

Kies wie je interviewt: wie speelt een rol in de invoering van inclusief onderwijs, of merkt iets van de gevolgen?

Nodig de deelnemer(s) uit en plan interviews in van 30-60 minuten. Vertel dat je doel is om te leren hoe de geïnterviewde over inclusief onderwijs denkt.

Bereid vragen voor. De voorbeeldvragen in de downloads kunnen hierbij helpen. Kies welke vragen jij wilt stellen en vul aan. Let op: stel alleen maar open vragen. Wie, wat, waar, wanneer, hoe? Het kan ook helpen om prikkelende stellingen voor te leggen (zie downloads voor voorbeelden). Vraag wat maakt dat iemand voor een kant kiest. Dan leer je welke diepere behoeften daaronder liggen.

Neem het interview af:

  • Vertel dat de geïnterviewde de expert is van eigen ervaringen; er zijn geen foute antwoorden.
  • Luister goed, check of je het begrijpt, en vraag door. Probeer niet, terwijl iemand antwoord geeft, al bezig te zijn met de volgende vraag. Het is oké als je niet aan alle vragen toekomt.
  • Blijf nieuwsgierig en laat je verrassen. Daag jezelf uit om iets te leren tijdens het gesprek wat je nog niet wist.

Schrijf na afloop van het interview je belangrijkste inzichten op. Wat heeft je verrast? En welke vermoedens zijn bevestigd? Wat ziet de geïnterviewde als de grootste kansen en uitdagingen in de beweging naar inclusief onderwijs?

De belangrijkste inzichten van alle interviews, en andere onderzoekstools, neem je mee naar de volgende stap in de inclusieve instapkit (focus kiezen).

Downloads
Praktische tips
  • Neem het gesprek op (met toestemming) en gebruik transcriptietools om tijd te besparen.
  • Markeer van tevoren de drie belangrijkste vragen op je lijst; als je in tijdnood komt, kun je in ieder geval die stellen. Moeite met kiezen? Focus op de vragen bij ‘kansen’ en ‘uitdagingen’.
  • Een vraag die begint met ‘Waarom’ kan soms voelen als een oordeel. Gebruik ‘Wat maakt dat…?’ of ‘Hoe komt het dat…?’
  • Wij raden sterk aan om ook met leerlingen te spreken over inclusief onderwijs. Hiervoor kun je de ‘leerlingenreis’ tool en het ‘co-creatie lespakket’ in deze instapkit gebruiken.
  • Krijg je (kritische) vragen terug over inclusief onderwijs? De pagina ‘waarom inclusief onderwijs’ in deze instapkit kan helpen. Maar probeer de aandacht vooral te leggen op het perspectief van de ander. Stel een vraag terug.