Hoe denken leerkrachten, ouders, intern begeleiders, schoolleiders en anderen over inclusief onderwijs in jouw school of wijk? Wat zien zij als kansen en uitdagingen? Met deze tool verdiep je je in hun drijfveren en drempels. Zo kun je met beter begrip van verschillende perspectieven samenwerken naar inclusief onderwijs.
Kies wie je interviewt: wie speelt een rol in de invoering van inclusief onderwijs, of merkt iets van de gevolgen?
Nodig de deelnemer(s) uit en plan interviews in van 30-60 minuten. Vertel dat je doel is om te leren hoe de geïnterviewde over inclusief onderwijs denkt.
Bereid vragen voor. De voorbeeldvragen in de downloads kunnen hierbij helpen. Kies welke vragen jij wilt stellen en vul aan. Let op: stel alleen maar open vragen. Wie, wat, waar, wanneer, hoe? Het kan ook helpen om prikkelende stellingen voor te leggen (zie downloads voor voorbeelden). Vraag wat maakt dat iemand voor een kant kiest. Dan leer je welke diepere behoeften daaronder liggen.
Neem het interview af:
Schrijf na afloop van het interview je belangrijkste inzichten op. Wat heeft je verrast? En welke vermoedens zijn bevestigd? Wat ziet de geïnterviewde als de grootste kansen en uitdagingen in de beweging naar inclusief onderwijs?
De belangrijkste inzichten van alle interviews, en andere onderzoekstools, neem je mee naar de volgende stap in de inclusieve instapkit (focus kiezen).