Een onderdeel van inclusief onderwijs is omgaan met uiteenlopend gedrag en verschillende behoeftes van kinderen. Daarom is het belangrijk om je eerst goed in te leven in jouw leerlingen. Wat maken zij mee voor, tijdens en na de lessen? En hoe ervaren zij deze gebeurtenissen zelf? De leerlingenreis geeft houvast aan een kort gesprek waarin je leert luisteren zonder oordeel. Je onderzoekt zo welke behoeftes er onder bepaald gedrag schuilen. De uitdaging is om daarna de klas of lessen zo aan te passen dat het niet alleen deze leerling, maar alle leerlingen helpt. Probeer het eens uit!
Je gaat met een leerling een reis door één dag op school maken. Een tijdlijn met zes momenten (zie downloads) is de leidraad voor het gesprek. Voor elk moment op de tijdlijn vraag je de leerling:
Het is hierbij belangrijk om nieuwsgierig te zijn, door te vragen, en te luisteren zonder oordeel. Laat de leerling weten dat er geen foute antwoorden zijn.
Als je het gevoel hebt dat het gesprek vastloopt, of je meer wil weten, kun je verdiepende vragen stellen (zie downloads).
Evalueer direct na het gesprek en schrijf je belangrijkste inzichten in een andere kleur erbij. Kun je nu al ideeën bedenken die de leerling helpen, én voordelig zijn voor de hele klas?